Передмова 3 Розділ 1. Методологічні аспекти менеджменту персоналу 5 1.1. Метод, методологія, методика 5 1.2. Сутність менеджменту персоналу й напрями його розвитку 6 1.3. Менеджмент персоналу як об’єктивне соціальне явище та сфера професійної діяльності 7 1.4. Менеджмент персоналу як навчальна дисципліна 17 1.5. Менеджмент персоналу як предмет наукових досліджень 18 1.6. Організація як соціальний інститут і об’єкт менеджменту 20 1.7. Персонал організації 22 Розділ 2. Стратегія та політика менеджменту персоналу організації 25 2.1. Зміст і завдання стратегії та політики менеджменту персоналу організації 25 2.2. Чинники стратегії та політики менеджменту персоналу 32 2.3. Напрями реалізації стратегії та політики менеджменту персоналу 33 2.4. Принципи стратегії та політики менеджменту персоналу 36 2.5. Залежність стратегії та політики менеджменту персоналу від генеральної стратегії розвитку організації 38 2.6. Відмінності в політиці менеджменту персоналу залежно від моделі ринку праці 41 Розділ 3. Ресурсне забезпечення менеджменту персоналу 47 3.1. Нормативно-правова база менеджменту персоналу 47 3.2. Науково-методичне забезпечення менеджменту персоналу 54 3.3. Інформаційна база менеджменту персоналу 57 3.4. Кадрове забезпечення менеджменту персоналу 58 3.5. Матеріально-технічне забезпечення менеджменту персоналу 61 3.6. Фінансове забезпечення менеджменту персоналу 63 Розділ 4. Соціально-психологічні аспекти менеджменту персоналу 67 4.1. Особистісні якості керівника як передумова ефективного менеджменту персоналу 67 4.2. Соціально-психологічні фактори трудової поведінки персоналу 72 4.3. Комунікації в управлінні персоналом 75 4.4. Типи та причини конфліктів, методи їх розв’язання 85 4.5. Соціально-психологічний клімат і його вплив на ефективність діяльності організації 92 Розділ 5. Служба персоналу й кадрове діловодство 99 5.1. Служба персоналу організації 99 5.2. Відділ кадрів і його роль у менеджменті персоналу 103 5.3. Кадрове діловодство 109 5.3.1. Номенклатура справ з кадрового діловодства 109 5.3.2. Документаційне забезпечення обліку та руху кадрів 112 5.3.3. Облік особового складу організації 117 5.3.4. Комп’ютеризація кадрового діловодства 120 Розділ 6. Планування та формування персоналу 124 6.1. Об’єктивні й суб’єктивні чинники зміни потреб організації в персоналі 124 6.2. Аналіз наявної чисельності та структури персоналу 128 6.3. Методи визначення потреб організації в персоналі 132 6.4. Джерела поповнення й оновлення персоналу 136 6.5. Методи професійного підбору кадрів 141 Розділ 7. Розвиток персоналу 148 7.1. Розвиток персоналу як засіб забезпечення його конкурентоспроможності 148 7.2. Первинна професійна підготовка кадрів у профтехучилищах, вищих навчальних закладах та на виробництві 153 7.3. Підвищення кваліфікації та перепідготовка кадрів, система неперервного навчання персоналу 158 7.4. Планування трудової кар’єри в організації 164 7.5. Створення й підготовка резерву на заміщення вакантних посад керівників 169 Розділ 8. Управління процесами руху персоналу 177 8.1. Види, фактори та показники руху персоналу 177 8.2. Основні процеси руху персоналу 182 8.3. Припинення трудової угоди. Пристосування персоналу до економічних змін 192 8.4. Оцінка витрат, пов’язаних із заміною працівників 201 Розділ 9. Регулювання трудової діяльності персоналу 205 9.1. Завдання регулювання трудової діяльності працівників організації 205 9.2. Створення умов для ефективної діяльності персоналу 207 9.3. Підтримання встановленого ритму виробництва 209 9.4. Методи управління персоналом 214 9.5. Регламентування посадових обов’язків 216 9.6. Регламентування діяльності структурних підрозділів 217 9.7. Регламентування діяльності посадових осіб 219 9.8. Правила поведінки й дисциплінарні процедури 221 Розділ 10. Управління робочим часом працівників 225 10.1. Робочий час як універсальна міра кількості праці 225 10.2. Законодавче регулювання робочого часу та тривалості відпусток 226 10.3. Правила внутрішнього трудового розпорядку як засіб регулювання робочого часу 231 10.4. Режим праці та відпочинку 232 10.5 Методи аналізу ефективності використання робочого часу 239 Розділ 11. Створення сприятливих умов праці 242 11.1. Поняття, фактори й елементи умов праці 242 11.2. Державне регулювання умов праці 246 11.3. Класифікація та оцінювання умов праці на виробництві 249 11.4. Засоби компенсації впливу на працівників несприятливих умов праці 254 11.5. Основні напрями та соціально-економічна ефективність поліпшення умов праці на виробництві 256 Розділ 12. Оцінювання персоналу 264 12.1. Об’єктивна необхідність та значення оцінювання персоналу 264 12.2. Процес оцінювання персоналу: сутність, цілі, завдання, елементи 266 12.3. Система оцінки персоналу та її види. Модель комплексної оцінки персоналу 272 12.4. Методи оцінювання персоналу 277 12.5. Атестація персоналу 282 Розділ 13. Мотивація та стимулювання персоналу 289 13.1. Мотивація персоналу: сутність і значення 289 13.2. Матеріальна мотивація трудової діяльності 295 13.3. Заробітна плата: сутність, функції 299 13.4. Організація заробітної плати за умов ринкової системи господарювання 302 13.5. Тарифна система оплати праці 307 13.6. Нормування праці та його роль у визначенні заробітної плати 312 13.7. Системи оплати праці 315 13.8. Організація преміювання персоналу: загальні вимоги 322 13.9. Методи нематеріальної мотивації трудової діяльності 330 Розділ 14. Соціальне партнерство в організації 340 14.1. Об’єктивні передумови виникнення соціального партнерства та чинники його розвитку 340 14.2. Соціальне партнерство: сутність, значення, форми 344 14.3. Сторони й суб’єкти соціального партнерства 350 14.4. Колективний договір як форма оптимізації інтересів соціальних партнерів 355 14.5. Порядок ведення переговорів і укладення колективного договору 359 14.6. Зміст колективного договору та відповідальність за його невиконання 365 14.7. Виробнича демократія як складова форм соціального партнерства 368 Розділ 15. Ефективність менеджменту персоналу 378 15.1. Загальні засади ефективності в економіці та управлінні 378 15.2. Витрати на персонал 382 15.3. Організаційна ефективність менеджменту персоналу 389 15.4. Економічна ефективність менеджменту персоналу 390 15.5. Соціальна ефективність менеджменту персоналу 392